Op zaterdag 12 oktober voerden tientallen vrijwilligers van dierenrechtenorganisatie Bite Back actie tegen de productie, verkoop en consumptie van konijnenvlees. Ze namen plaats op het Antwerpse Operaplein om voorbijgangers te sensibiliseren via protestborden en informatieve flyers. Zo willen ze het publiek aansporen om komend winterseizoen konijnenvlees van hun bord te weren. Twee weken later trokken we naar Lidl-filialen over heel Vlaanderen om er stickers achter te laten die tot nadenken aansporen.
Tijdens het najaar eten mensen traditioneel meer konijnenvlees; het is vaker terug te vinden in winkelrekken en op menukaarten. Nu, aan het begin van herfst, is het ons inziens het ideale moment om voor de dieren achter dat vlees in actie te schieten. Vleeskonijnen hebben een structureel ellendig leven.
We werken al maanden aan bewustwording rond het dierenleed achter konijnenvlees. De conclusie na het bekijken van beelden, onderzoek en inspectieverslagen is duidelijk: de Belgische konijnenvleessector moet gesaneerd worden, en is in werkelijkheid niet het geromantiseerde schoolvoorbeeld van dierenwelzijn dat de sector pretendeert te zijn. Op de beelden van januari is te zien hoe er in ‘de beste konijnenkwekerij van Vlaanderen’ met de dieren gegooid wordt en hoe ze aan hun oren worden verplaatst. Dat mag niet volgens Europese wetgeving. Ook de nieuwe, zogezegd diervriendelijke, parksystemen waarin vleeskonijnen gehouden worden, zorgen volgens onderzoek helemaal niet voor het verhoogde welzijn dat de sector voor ogen had. Nog steeds sterft één op vier konijnen alvorens het slachthuis te bereiken en dat cijfer daalt niet. Tegelijk wordt België gezien als een voorloper op vlak van dierenwelzijn in de konijnenvleessector. Daar klopt iets niet.
Op het Operaplein trokken onze activisten met pancartes van konijnen uit de industrie de aandacht van voorbijgangers, in de hoop zo een gesprek op gang te brengen. Een beeld zegt meer dan louter cijfers. De dagelijks 29.000 geslachte konijnen krijgen op die manier een gezicht. Een vleeskonijn wordt naar de slachtbank gestuurd op een leeftijd van tien weken; dan zijn het eigenlijk nog baby’s. Tijdens het korte leven dat ze daarvoor hebben, hebben ze stress, krijgen ze zo’n anderhalf A4’tje aan ruimte per dier, en vallen ze ten prooi aan ziektes. Konijnen hebben echter veel ruimte en afleiding nodig, en kunnen zes tot twaalf jaar worden met de juiste zorgen. Het contrast met de industrie is immens.
Stickeractie Lidl
Twee weken later gingen we op hetzelfde elan verder: Bite Back-activisten trokken naar een Lidl-filiaal in hun buurt om er stickers te verspreiden. “Dit zijn de dieren achter je vlees.” stond er te lezen op konijnenvleesverpakkingen in meer dan dertig Vlaamse Lidls in Vlaanderen. Met deze actie willen we mensen doen nadenken over wat een dier, in dit geval een konijn, doormaakt vooraleer het in een koeltoog belandt. Daarnaast willen we Lidl een vriendelijke por geven en hen vragen konijnenvlees volgend jaar uit de rekken te laten.
We willen uiteraard dat àlle supermarktketens nadenken over de verkoop van konijnenvlees en het evalueren van het parkkonijn-label. Alle ketens ontvingen dan ook een informatieve mailing van ons met de uitnodiging om verder in gesprek te gaan. De gesprekken met Lidl zijn lopende, maar tot op heden ontvingen we geen concrete informatie over de leveranciers van konijnenvlees waar Lidl mee werkt en hoe diervriendelijk deze zijn. We hopen hen met deze actie te laten beseffen dat iedereen zijn rol te spelen heeft om meer dierenwelzijn te realiseren, ook supermarkten.
In totaal werden er een honderdtal stickers geplakt in dertig Lidls.