Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Met onze campagne Stop Konijnenleed willen we een einde maken aan de productie en consumptie van konijnenvlees in België. We sensibiliseren de consument, stellen vragen in het parlement, doen onderzoek, nemen juridische stappen tegen konijnenkwekerijen en -slachthuizen, en viseren ook winkelketens. Zij zijn de link tussen bedrijf en consument, daar ze zowel aankopen als verkopen. Onderzoek en beelden wezen afgelopen jaar uit dat de konijnenvleessector dieronvriendelijk is. Het vlees heeft – net zoals alle andere dierlijke producten – geen plaats in de winkelrekken.

Help ons Lidl België ervan te overtuigen komend najaar geen konijnenvlees meer aan te bieden!

In het najaar wordt er traditioneel meer konijn gegeten, en vullen winkels hun rekken weer met vlees van konijnen. Door nu al actie te voeren, willen we Lidl ertoe bewegen konijn uit hun filialen te schrappen komend najaar.

Wat moet je doen?

Stuur onze brief, al dan niet met jouw aanpassingen, via het contactformulier naar Lidl België. Vergeet onderaan je naam en eventueel woonplaats niet toe te voegen.

De brief vind je hieronder.

Beste contactpersoon,
Beste Lidl-werknemer

Afgelopen najaar stelde ik vast dat Lidl België konijnenvlees verkocht van parkkonijnen. Graag zou ik willen vragen de verkoop van konijn te heroverwegen en het vlees komend najaar niet langer aan te bieden in Belgische Lidl-filialen.

Mijn beweegreden om tot deze vraagstelling te komen is drieledig. 

Ten eerste wijst onderzoek uit dat parkkonijnen (ten opzichte van kooikonijnen) geen verbeterd welzijn genieten. Eén op vier konijnen sterft in de Belgische konijnenvleesindustrie alvorens het slachthuis te bereiken; die mortaliteitsgraad daalde niet sinds de introductie van de parken. Bovendien beschikt elk dier nog steeds maar over de zeer beperkte ruimte van ongeveer anderhalf A4-blad, hebben veel dieren ziektes en letsels aan hun poten vanwege de slecht doorlatende kunststofbodems van parksystemen (1), en wijzen studies uit dat het groepshuisvestingssysteem voor moederkonijnen voor agressie zou zorgen indien het geïmplementeerd wordt, wat men reeds plant te doen (2). Hoewel ‘parkkonijn’ beloftevol klinkt, is het dus een holle term geworden.

Ten tweede tonen zowel door dierenrechtenorganisatie Bite Back ontvangen inspectierapporten als door Ongehoord gemaakte undercoverbeelden aan dat de konijnen in Belgische kweekstallen en slachthuizen stelselmatig mishandeld worden. In fokkerijen zitten de dieren in hun eigen uitwerpselen, en zijn ze vaak gewond, ziek, of soms zelfs reeds dood. Bij het inladen van de dieren voor transport wordt er met hen gegooid en worden ze vastgenomen aan oren, poten en pels (een inbreuk tegen Europese wetgeving). Bij het slachtproces worden dieren onvoldoende verdoofd of komen ze vast te zitten in de transportband. De beelden die de mistoestanden tonen, komen uit ‘de meest gerenommeerde’ (park)konijnenkweker van België. Onderzoek stelt vast dat deze beelden geen uitzonderingen tonen, maar gangbaar zijn voor de sector. Verschillende media berichtten over net genoemde misstanden (De Morgen, Het Nieuwsblad). 

Ten derde zit de consumptie van konijnenvlees al jaren in een neerwaartse trend, en wees onderzoek uit dat het voornamelijk personen met een leeftijd van 65+ zijn die nog konijn consumeren. De huidige en toekomstige generatie lijkt konijn niet meer als etenswaar te zien. (3)

Uw bedrijf gaf al meermaals aan dierenwelzijn een belangrijk thema te vinden. Onlangs verlaagde Lidl ook nog haar prijzen voor plantaardige producten. De keuze voor parkkonijn kan echter niet langer diervriendelijk genoemd worden.

Ik zou u graag willen vragen om als bedrijf te kiezen vòòr dierenwelzijn en komend najaar, wanneer konijnenvlees gewoonlijk weer te vinden is in de winkelrekken, geen konijn meer aan te bieden.

Ik ontvang heel graag antwoord van uw kant. Voor meer informatie omtrent konijnenvlees of sector verwijs ik u graag door naar dierenrechtenorganisatie Bite Back.

In blijde afwachting van uw antwoord en met vriendelijke groeten,

(Jouw naam)

(1) Welzijn van konijnen blijft netelige zaak.” Landbouw & Techniek (2010)
(2)  “Agressie is een probleem, het werk is niet af.” ILVO (2023)
(3)  “Konijnenvlees kampt met dalend aantal kopers.” (VLAM, 2018