Op zaterdag 10 augustus voerden tien activisten van Bite Back actie aan een Lidl-winkel in Antwerpen-Berchem. We deden dit naar aanleiding van het teleurstellende antwoord dat activisten kregen op onze mailactie. ‘Bied geen konijnenvlees aan komend najaar; het staat garant voor dierenleed’.
De locatie werd eerder om praktische dan om inhoudelijke redenen gekozen. Onze oproep is dan ook aan Lidl België gericht: we vragen hen komend najaar geen konijnenvlees meer aan te bieden in àl hun filialen. De reden voor die oproep zijn de wantoestanden die begin dit jaar werden vastgesteld in konijnenkwekerij Konzo in Hoogstraten en slachthuis Van Assche in Deinze. Undercoverbeelden toonden veel dode en zieke konijnen in de kooien, en na doorlichting van de slachthuizen die deze konijnen nadien slachten, bleken ook daar onregelmatigheden te gebeuren.
Bite Back eist van de winkelketen dat men “de diervriendelijke keuze maakt en konijnenvlees uit hun rekken schrapt komend najaar”. Lidl vertelt op haar website dat ze alleen parkkonijn verkopen, het zogenaamd diervriendelijke alternatief voor konijnen die in een traliekooi zitten. Bijna 60% van de in Vlaanderen gekweekte vleeskonijnen komt uit een parksysteem. De onthullende beelden werden echter gemaakt bij Konzo, de koploper in het houden van parkkonijnen in België. Bovendien wijst onderzoek uit dat deze dieren geen verbeterd welzijn genieten: één op vier konijnen sterft in de Belgische konijnenvleesindustrie alvorens het slachthuis te bereiken; die mortaliteitsgraad daalde niet sinds de introductie van de parken. Ook beschikt elk dier nog steeds over de beperkte ruimte van ongeveer anderhalf A4-blad, en hebben veel dieren ziektes en letsels aan hun poten vanwege de slecht doorlatende kunststofbodems van parksystemen.
Lidl, een keten die claimt in te zitten met dierenwelzijn, zou dit niet zomaar mogen pikken. Daarnaast verlaagden ze net de prijzen van plantaardige producten, wat doet uitschijnen dat er wel over dierenwelzijn (en klimaat) nagedacht wordt binnen het bedrijf.
We informeerden klanten van Lidl, toonden de beelden uit kwekerij Konzo en gebruikte protestborden met pakkende beelden. “We zien het zo vaak: er worden undercoverbeelden gemaakt in de vleesindustrie die de consument doen schrikken en het beleid doen blozen. Men belooft de betrokken partijen op de vingers te tikken, en in het beste geval is er enige bewustwording bij het grote publiek. Daarna gaat alles terug naar af, en verandert er niets structureels voor de dieren. Een winkelketen als Lidl een strategische brug tussen industrie en consument: een winkel koopt producten in en verkoopt ze weer: door druk te zetten op een bedrijf als Lidl, dat sowieso weinig konijn verkoopt, hopen we zowel de slachterijen, waar de winkels konijn inkopen, als de consument te beïnvloeden.
We stuurden reeds klachtenbrieven met informatie over parkkonijn naar het contactadres van Lidl, en riepen onze volgers op het online klantenformulier in te vullen. Tot op heden ontvingen wij geen antwoord op ons schrijven. Vrijwilligers kregen een teleurstellende repliek. Vandaar deze actie, om de consument te informeren over het dierenleed achter konijnenvlees, en om bij Lidl aan te dringen op een gesprek over de verkoop van dat vlees.
ATV maakte deze korte reportage over onze actie.
Bedankt aan iedereen die mee actie voerde of mails naar Lidl stuurde!