Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Terugblik op de Week van het Konijn: Bite Back voert actie tegen de konijnenvleesindustrie

Van 27 januari tot 2 februari 2025 voerde Bite Back een actieweek om aandacht te vragen voor het immense dierenleed in de konijnenvleesindustrie. Gedurende deze week werden verschillende gerichte acties ondernomen om druk uit te oefenen op beleidsmakers, bedrijven en consumenten. Hier volgt een overzicht van de hoogtepunten van de Week van het Konijn.

Krijtboodschappen bij kwekerijen, slachthuizen en supermarkten

Alles startte eigenlijk al zondagavond, wanneer activisten op meer dan 20 locaties, waaronder konijnenkwekerijen, slachthuizen en Lidl-filialen, een krijtboodschap achterlieten om de Week van het Konijn aan te kondigen.  Met krijtboodschappen als “Hier lijden 20.000 konijnen” en “Stop Konijnenvlees” werd de aandacht gevestigd op het verborgen dierenleed achter deze industrie. 

Protest bij VLAM: Lancering van de actieweek

 Op maandag 27 januari trapten we de week officieel af met een protest bij het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) in Brussel. Twintig activisten, gekleed in konijnenpakken en gewapend met protestborden en rookpluimen, hekelden de promotiecampagne ‘Week van het Konijn’. VLAM gebruikt belastinggeld om de consumptie van konijnenvlees te stimuleren, terwijl het aantal konijnenkwekerijen en de vraag naar konijnenvlees al jaren dalen. Bite Back roept op tot een uitfasering van deze sector.

Verstoring van de Commissie Dierenwelzijn

Op 29 januari onderbraken activisten een vergadering van de Commissie Dierenwelzijn in het Vlaams Parlement. Ze vraagden de aandacht van minister van dierenwelzijn, Ben Weyts, en brachten het leed in de sector onder de aandacht. 

Nachtelijke actie bij slachthuis Lonki

Tijdens de nacht van woensdag op donderdag voerden Bite Back en Animal Rights samen een nachtelijk protest bij konijnenslachthuis Lonki. Met deze actie protesteerden we tegen de voortdurende dierenmishandeling in dit slachthuis. Terwijl Vlaanderen konijnenvlees promoot, wilden wij de realiteit van deze dieren zichtbaar maken. Deze actie benadrukte het leed dat zich achter gesloten deuren afspeelt en riep op tot een sluiting van dit slachthuis.

Wildprojectie op hoofdkantoor Lidl

In de avond van 30 januari werd er ook een wildprojectie uitgevoerd op het hoofdkantoor van Lidl in Merelbeke. Beelden van misstanden in Vlaamse konijnenkwekerijen werden geprojecteerd met de boodschap “Lidl, stop konijnenvlees”. Bite Back eist transparantie van Lidl over de herkomst van hun konijnenvlees en vraagt om een einde aan de verkoop ervan.

Folderactie in Lidl-filialen

Op 1 februari plaatsten activisten in meer dan 30 Lidl-filialen satirische nepfolders tussen de reguliere reclamefolders. Deze folders informeerden consumenten over de ware herkomst van Vlaams konijnenvlees en hekelden de promotiecampagne ‘Week van het Konijn’. De actie werd goed opgemerkt door het winkelend publiek.

Protest- en sensibiliseringsactie in Antwerpen

De actieweek werd op 2 februari afgesloten met een protest op de Antwerpse Suikerrui. Veertig activisten stonden opgesteld met borden met slogans als “konijnvlees = dierenleed” en “weet wie je eet”. Daarnaast was er een informatiestand waar vrijwilligers uitleg gaven, flyers uitdeelden en vegan gebak verkochten. Deze actie was gericht op het informeren van het publiek en het promoten van diervriendelijke alternatieven.

Een krachtige boodschap

Met deze reeks acties heeft Bite Back tijdens de Week van het Konijn het bewustzijn vergroot over het leed in de konijnenvleesindustrie. We blijven ons inzetten voor een toekomst waarin konijnen niet langer als product worden gezien, maar als de gevoelige en intelligente dieren die ze zijn.

Wil je graag vrijwilliger worden bij Bite Back? Hier vind je het aanmeldformulier.

Wil je graag meer info over vrijwilliger worden bij Bite Back? Stuur een mailtje naar vrijwilligerscoördinator Anthe via vrijwilligers@biteback.org

nl_BENederlands (België)