Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Zowel een konijnenslachthuis en -kwekerij, als meerdere Lidl-filialen en het kabinet van twee ministers kregen gisterenavond bezoek van activisten vanonze activisten. We lieten krijttekeningen achter met boodschappen als “Hier lijden 20.000 konijnen” en “Stop Konijnenvlees”. Dat naar aanleiding van de Week van het Konijn, een initiatief van de Vlaamse overheid om konijnenvlees te promoten. De promotie van (konijnen)vlees is geen overheidstaak is, zeker aangezien de consumptie van konijnenvlees de laatste jaren enorm gedaald is. We roepen op tot een uitfasering van deze sector.

De Week van het Konijn is een samenwerking van VLAM (Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing), konijnenhouders, slachthuizen en supermarkten. Samen dragen ze een campagne die konijnenvlees weer populair wil maken bij het grote publiek, want het verbruik van het vlees daalde de afgelopen jaren dramatisch: tussen 2002 en het heden was er een terugval van meer dan 50%. Bite Back gaat niet akkoord: de productie van konijnenvlees zou, parallel met de consumptie, afgebouwd en uiteindelijk afgeschaft moeten worden.

Lidl Hasselt

We vinden dat alle spelers in de konijnenvleessector hun verantwoordelijkheid moeten nemen.In Konzo, een van de kwekerijen waar onze activisten een boodschap achterlieten, werden vorig jaar vreselijke beelden gemaakt die verwaarlozing en regelrechte mishandeling lieten zien. Dierenwelzijn deed geen extra controles, retailers haalden het vlees in kwestie niet uit de rekken, en VLAM organiseert nu weer doodleuk haar promoweek. Onderzoek bevestigt bovendien dat het nieuwe label ‘parkkonijn’ geen verbeteringen voor de dieren inhoudt. Voor ons kan dat niet. De krijtboodschappen zijn een ludieke maar urgente herinnering aan ieders plicht om dierenwelzijn te waarborgen. Volgens ons is de enige manier waarop dat kan, een sanering van de sector en een stop op de productie en verkoop van het vlees.

Ook de toegang tot het hoofdkantoor van VLAM en de kabinetten van Jo Brouns en Ben Weyts werden voorzien van een boodschap. Brouns is verantwoordelijk voor de aanzienlijke subsidies die zowel VLAM als bepaalde konijnenkwekerijen en slachthuizen ontvangen. Weyts volgt zichzelf op als minister voor Dierenwelzijn. Tijdens zijn vorige legislatuur beloofde hij kwekerij Konzo op de vingers te tikken en meer controles in te lassen. Die zijn er echter niet gekomen; na het uitkomen van undercoverbeelden waarop zaakvoerder Yves De Bie zelf met zijn konijnen gooit, werd de kwekerij maar één keer gecontroleerd door Dierenwelzijn, en tijdens die controle werden er dan nog verschillende inbreuken vastgesteld.

Ook supermarktketen Lidl gaat er prat op in te willen zetten op dierenwelzijn, maar dat uit zich niet in hun beleid. Bite Back spoort hen dan ook aan om daad bij het woord te voegen en als eerste supermarktketen geen konijnenvlees meer te verkopen

De rest van deze Week van het Konijn organiseren we nog meer acties, o.a. bij VLAM zelf en bij konijnenslachthuis Lonki, om de aandacht te vestigen op de grieven in de Vlaamse konijnenvleessector.

In totaal werden er meer dan 20 locaties bezocht door de activisten:

  • Konijnenslachthuis Van Assche, Deinze
  • Konijnenkwekerij Lumakonijn, Kasterlee
  • Konijnenkwekerij Konzo
  • Kabinet minister van Dierenwelzijn Ben Weyts
  • Kantoor VLAM
  • Kantoor minister van Landbouw Jo Brouns
  • Hoofdkantoor van Lidl in Merelbeke
  • Lidl-filialen in Retie en Kasterlee
  • Lidl-filiaal in Leuven
  • Lidl-filialen in Schoten en Sint-Job
  • Lidl filialen in Hasselt, Genk, Dilsen, Maasmechelen, As en Diepenbeek
  • Lidl-filialen in Oostkamp en Sint-Andries (Brugge)
  • Lidl-filiaal in Hamme

Wil je graag vrijwilliger worden bij Bite Back? Hier vind je het aanmeldformulier.

Wil je graag meer info over vrijwilliger worden bij Bite Back? Stuur een mailtje naar vrijwilligerscoördinator Anthe via vrijwilligers@biteback.org

nl_BENederlands (België)