Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Bite Back projecteert beelden op hoofdkantoor van Lidl: “Stop met de verkoop van konijnenvlees

MERELBEKE, LIDL HQ In de avond van 30 op 31 januari projecteerde Bite Back beelden op het hoofdkantoor van Lidl te Merelbeke. Op de beelden is de schrijnende behandeling van konijnen in konijnenkwekerij Konzo (Hoogstraten) te zien. Met deze actie vragen we algemeen aandacht voor het dierenleed in de konijnenvleesindustrie maar roepen we voornamelijk Lidl België op om duidelijkheid te verschaffen over de herkomst van hun konijnenvlees, én de verkoop voor volgend najaar te staken.

In het filmpje zie je de beelden van Ongehoord (in een aangepaste, kortere versie), met een oproep aan Lidl tussen de shots gemonteerd, in groot formaat op de gevel van Lidl HQ in Merelbeke.

De beelden zelf tonen gewonde en dode konijnen in een vooraanstaande Vlaamse kwekerij die werkt met parkkooien, het zogenaamd diervriendelijke alternatief voor traliekooien. Konijnen zijn sociale, gevoelige dieren die in de industrie hun natuurlijke behoeften quasi nooit beantwoord zien, ook niet in een parkkooi. Zelfs in Vlaanderen, waar zogezegd de hoogste standaarden voor dierenwelzijn gelden, sterft één op vier konijnen voor ze naar de slacht gaan. De beelden die we projecteerden kwamen uit de zogenaamd beste kwekerij van Vlaanderen, maar laten desalniettemin ernstige mishandeling zien. Meer info over het parksysteem en kwekerij Konzo vind je in het onderzoek van Ongehoord.

Wij concluderen dat konijnenvlees niet op een verantwoorde manier kan geproduceerd worden, en vragen retailers dus om de verkoop ervan te staken.

Lidl heeft evenwel een verantwoordelijkheid in het bestrijden van dierenleed. We roepen dan ook op om een diervriendelijk beleid te voeren en te stoppen met de verkoop van konijnenvlees in het najaar van 2025. We gingen eerder al in gesprek met Lidl, maar dit werd afgebroken toen we sensibiliseringsacties voor hun filialen begonnen te organiseren. We hopen dat Lidl alsnog met concrete informatie of plannen kan komen: ze werken hard om plantaardige producten aan te bieden; een stop op konijnenvlees zou in lijn liggen met hun doelen op vlak van dierenwelzijn.

De guerilla-projectie kaderde binnen de Week van het Konijn, een campagne van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing die Vlaams konijnenvlees promoot. Tijdens deze week organiseerde Bite Back tal van acties om tegencampagne te voeren: tegen konijnenvlees, voor de konijnen zelf.

Wil je graag vrijwilliger worden bij Bite Back? Hier vind je het aanmeldformulier.

Wil je graag meer info over vrijwilliger worden bij Bite Back? Stuur een mailtje naar vrijwilligerscoördinator Anthe via vrijwilligers@biteback.org

nl_BENederlands (België)