Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Op zaterdag 1 februari voerden Bite Back-activisten actie in meer dan 30 Lidl-filialen verspreid over heel Vlaanderen. Zelfgemaakte folders werden strategisch tussen de reguliere reclamefolders geplaatst, met als doel consumenten te informeren over de ware herkomst van Vlaams konijnenvlees. De actie is een direct protest tegen de Week van het Konijn, een door de Vlaamse overheid gesubsidieerde promotiecampagne die de consumptie van lokaal konijnenvlees wil aanmoedigen en mede betaald wordt door supermarkten.

Een boodschap die Lidl liever niet verspreidt

De alternatieve folder, door ons ontworpen en gebaseerd op Lidls maandelijkse promotiebrochure, legt op een confronterende maar ludieke manier uit hoe vleeskonijnen in Vlaanderen worden gefokt, gehouden en geslacht. In Lidl’s eigen reclamefolders en op hun website wordt gesproken over duurzaamheid en dierenwelzijn, maar de realiteit achter konijnenvlees is een totaal ander verhaal. Onze folder onthult wat supermarkten liever verzwijgen.

Lidl Hasselt

De schrijnende realiteit achter parkkonijnenvlees

De folders beschrijven hoe vleeskonijnen brutaal kunstmatig geïnsemineerd worden, en hoe de jongen na vijf weken van hun moeder worden gescheiden en in kleine parkkooien worden vetgemest. De ruimte die elk dier krijgt, wordt vergeleken met een anderhalf A4-blad, terwijl wilde konijnen ondergrondse tunnels van meterslang graven. Na amper tien weken worden de dieren geslacht, vaak met falende verdoving, terwijl hun soortgenoten toekijken.

Lidl beweert dierenwelzijn serieus te nemen, maar verkoopt nog steeds konijnenvlees afkomstig uit intensieve kweeksystemen die geen welzijn kunnen garanderen.

Met deze actie willen we consumenten bewust maken van de realiteit achter hun aankopen en Lidl nogmaals vragen om konijnenvlees uit hun assortiment te halen.

 

Vraag naar een ethische keuze

Lidl en andere supermarkten hebben evenwel een verantwoordelijkheid in het bestrijden van dierenleed. We roepen Lidl dan ook op om een diervriendelijk beleid te voeren en te stoppen met de verkoop van konijnenvlees in het najaar van 2025. We gingen eerder al in gesprek met Lidl, maar dit werd afgebroken toen we sensibiliseringsacties voor hun filialen begonnen te organiseren. We hopen dat Lidl alsnog met concrete informatie of plannen kan komen: ze werken hard om plantaardige producten aan te bieden; een stop op konijnenvlees zou in lijn liggen met hun doelen op vlak van dierenwelzijn.

In totaal werden er meer dan 30 filialen bezocht door de activisten:

  • Leuven
  • Antwerpen & Antwerpen-Berchem (8)
  • Oud-Turnhout
  • Tessenderlo
  • Grobbendonk
  • Retie
  • Schoten
  • Sint-Job
  • Sint-Niklaas
  • Diest
  • Diepenbeek
  • Genk
  • Kontich
  • Hasselt
  • Sint-Lambrechts-Herk
  • Beveren
  • Lokeren (2)
  • Maasmechelen
  • Gent (2)
  • Oostende (3)
  • Brugge
  • Brussel

Wil je graag vrijwilliger worden bij Bite Back en meedoen met dit soort acties? Hier vind je het aanmeldformulier.

Wil je graag meer info over vrijwilliger worden bij Bite Back? Stuur een mailtje naar vrijwilligerscoördinator Anthe via vrijwilligers@biteback.org

nl_BENederlands (België)