Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Activisten Bite Back laten opsporingsberichten van kalveren en lammetjes achter op melkproducten in supermarkten

Missing: kalfje Winnie. Bruine ogen en zwart-wit haar. Laatst gezien enkele uren na haar geboorte, terwijl ze werd weggesleept van haar moeder.” Die woorden stonden er dit weekend te lezen op verpakkingen van melk en zuivelproducten in meer dan 50 supermarkten in Vlaanderen en Brussel. Met deze opvallende actie willen activisten van Bite Back mensen doen nadenken over de productie van melk: kalfjes of lammetjes worden direct na de geboorte van hun moeder gescheiden zodat hun melk verkocht kan worden. Deze praktijk is ronduit wreed voor beide partijen; een collectieve overstap naar plantaardige zuivel is de enige diervriendelijke oplossing.

"laatst gezien enkele uren na haar geboorte, terwijl ze werd weggesleept van haar moeder"
Opsporingsberichten op melkkartons

Onze geweldige activisten brachten een 600-tal stickers aan in 50 supermarktfilialen. De stickers werden op melk, room, kaas, ijs en andere zuivelproducten geplakt. Ze tonen opsporingsberichten met een afbeelding van een kalfje of een lammetje, respectievelijk met de namen Winnie en Nestor, samen met een beschrijving van hun uiterlijk en een QR-code. Die code leidt naar een pagina waar consumenten meer info kunnen krijgen over melk en melkproductie. 

Daar vertellen we meer over hoe melkproductie in zijn werk gaat. Een koe of ander zoogdier wordt geïnsemineerd, draagt een jong en bevalt. Dat jong wordt dan enkele uren na de geboorte weggehaald en apart gehuisvest, zodat de melk afgetapt en gebotteld kan worden. Het scheiden van moederkoe, -geit of -schaap en haar jong veroorzaakt veel paniek en ongerief. Bovendien worden de kleintjes in de meeste gevallen vetgemest om daarna verkocht te worden als vlees. De stiertjes kunnen geen melk produceren, en ook niet alle vrouwelijke kalfjes zijn nodig om de oudere moederkoeien te vervangen. Het kalfs- en lamsvlees dat men in de winkel kan kopen, is afkomstig van de ‘nutteloze’ lammetjes en kalfjes uit de melkveehouderij. 

Iedereen leert dat een koe melk ‘geeft’. Ze doet dat natuurlijk net als elk zoogdier alleen maar wanneer ze een kind te voeden heeft. Om melk te kunnen commercialiseren, moet een koe of ander zoogdier om de zoveel tijd een jong krijgen, dat vervolgens wordt weggenomen, zodat het zeker niet van de melk zou drinken die in de winkelrekken moet belanden. Melk wordt per definitie op een onethische manier aan dieren ontgonnen en is wreed, zowel voor moeder als voor jong.”

Met de opsporingsberichten willen we mensen erop wijzen dat melk een product is dat een moederdier, net zoals de mens, aanmaakt om haar jong te voeden. Maar als mensen die melk willen drinken, moeten die jonge dieren verdwijnen en eindigen ze dus in het slachthuis.

Ook schapenkaas zorgt voor dierenleed
Wereldmelkdag

De actie is een reactie op Wereldmelkdag, een door de VN ingeroepen feestdag die jaarlijks op 1 juni wordt gevierd. De consumptie en productie van melk wordt op die dag wereldwijd gepromoot, onder andere met belastinggeld, en dit tot groot ongenoegen van Bite Back en andere dierenrechtenorganisaties. Wij vinden dat consumenten geen eerlijk inzicht krijgen in de productie van kaas, melk en andere zuivelproducten.

“Veel melkflessen tonen blije, gezonde koeien die grazend in de weide lopen, terwijl maar 60% van de Vlaamse koeien ooit een wei ziet, en dat maar een paar maand per jaar en een paar uur per dag. 25% van de koeien heeft ooit een uierontsteking, 30% van de koeien loopt kreupel. Ook de calcium-mythe is overroepen: mensen kunnen ook uit plantaardige bronnen voldoende calcium halen - daaruit halen koeien het immers ook.”
Anthe Lainé
campagnecoördinator
Ethische alternatieven

We viseren met onze actie de zuivelindustrie in het algemeen, ongeacht supermarkt, diersoort of bedrijf. “Uiteraard is dierenwelzijn een spectrum: de ene boer gaan beter met zijn dieren om dan de andere. Sommige koeien krijgen in de zomer bijvoorbeeld weidegang, anderen niet. Een bio-koe krijgt minder antibiotica toegediend dan een koe uit het reguliere systeem. Sommige labels verplichten boeren om koe en kalf aanvankelijk een tijdje samen te laten. Maar de praktijk van het scheiden van moeder en kalf, en het vervolgens vetmesten van het kalf voor kalfsvlees, is eigen aan alle uitwassen van de melkindustrie. Echt ethische alternatieven binnen de sector bestaan gewoonweg niet. Wij pleiten dan ook voor een uitfasering en uiteindelijke afschaffing van de zuivelindustrie.

Ook geiten– en schapenkaas worden volgens dit principe geproduceerd, met het verschil dat het meeste geitenvlees – voornamelijk van de bokjes – wordt geëxporteerd naar landen waar geit meer gegeten wordt dan in België. Die bokjes worden al geslacht op een leeftijd van drie tot zes weken. Levende wezens, in dit geval kalfjes en lammetjes, worden gezien als afvalproduct en als dusdanig behandeld. We merken dat best veel mensen totaal niet op de hoogte zijn van dit grondbeginsel van melkproductie. We hopen dat meer bewustwording voor gedragsverandering kan zorgen, want de dieren betalen een torenhoge prijs voor ons glas melk.

Plantaardige melkalternatieven, zoals amandel-, soja-, haver- of kokosnootmelk zijn beter voor de dieren, en ook voor het klimaat, want de productie van melk is enorm belastend voor het milieu en vraagt enorm veel energie en water. Voor 1 kilogram kaas heb je 5000 liter water nodig.

In totaal werden er zo’n 600 stickers geplakt over heel Vlaanderen in Brussel. Onder andere Colruyt, Aldi, Lidl, Jumbo, Albert Heijn, Intermarché, Delhaize, Carrefour en Färm werden door onze activisten bezocht.

Bedankt aan alle activisten die meededen!

Wil je graag meedoen met dit soort acties en vrijwilliger worden bij Bite Back? Hier vind je het aanmeldformulier.

Wil je graag meer info over vrijwilliger worden bij Bite Back? Stuur een mailtje naar vrijwilligerscoördinator Anthe via vrijwilligers@biteback.org

nl_BENederlands (België)