Activisten klagen leed aan van melkkoeien en kalfjes in zuivelindustrie: “Koe en kalf betalen een torenhoge prijs voor ons glas melk”
ANTWERPEN – op zaterdag 14 juni voerden 35 vrijwilligers van dierenrechtenorganisatie Bite Back actie tegen het verborgen leed in de zuivelindustrie. Ze namen plaats op het Antwerpse Operaplein en informeerden voorbijgangers over het leven van melkkoeien en hun kalfjes. Activisten toonden pancartes met pakkende beelden, deelden flyers en plantaardige proevertjes uit en nodigden het publiek uit om plaats te nemen in een zogenaamde kalveriglo, een plastic huisje waarin een kalf de eerste dagen van zijn leven doorbrengt.

Om melk te kunnen produceren, moet een koe jaarlijks een kalf krijgen. Die kalfjes worden meestal direct van de moeder gescheiden: de meeste stierkalfjes belanden in de kalfsvleessector en worden op 8 maanden geslacht. De eerste weken van hun leven brengen ze vaak door in isolatie, in kleine eenpersoonsboxen of ‘kalveriglo’s’. Bite Back wilt deze realiteit bij het grote publiek brengen.
Melkkoeien
Ook de moederkoe blijft niet gespaard. Ze wordt gemiddeld 2,5 keer geïnsemineerd per drie jaar, en na zo’n vijf jaar, wanneer haar melkproductie daalt, wordt ze afgedankt en geslacht. Terwijl koeien van nature 15 tot 20 jaar oud kunnen worden, sterven melkkoeien in de Vlaamse industrie dus op een derde van hun mogelijke levensduur.
Volgens recente cijfers van Statistiek Vlaanderen telt de regio meer dan 500.000 melkkoeien. In 2023 produceerde Vlaanderen zo’n 2,3 miljard liter melk. De gemiddelde melkproductie per koe is 9.300 liter per jaar – een onnatuurlijk hoog cijfer dat alleen mogelijk is via doorgedreven selectie, voeding en intensieve bedrijfsvoering. Veel koeien lijden dan ook aan ernstige fysieke kwalen: 25% van de koeien is ooit kreupel; 30% heeft ooit een uierontsteking.

Kalveriglo’s
Op de actie kunnen mensen kennismaken met een kalveriglo, een huisje van zo’n één op twee meter dat vaak buiten bij boerderijen opgesteld staat. Daarin moeten pasgeboren kalfjes hun eerste weken doorbrengen. De kalfjes krijgen in de meeste gevallen geen moedermelk te drinken, terwijl de eerste melk, de zogenaamde biestmelk, heel belangrijk is voor de ontwikkeling en weerstand van een jong dier. Om het verspreiden van ziektekiemen te vermijden moeten de kalfjes dus individueel gehuisvest worden. Kalfjes worden als afvalproduct gezien in de melkindustrie. En problemen die zich in deze sector voordoen, zoals het gebrek aan weerstand bij die kalveren, worden op de meest dieronvriendelijke manieren ‘opgelost’. Kalveriglo’s zijn een symbool voor het inherent onethische karakter van deze industrie.
Alternatieven
De actie maakt deel uit van de #MaandTegenMelk, een sensibiliseringscampagne van Bite Back die startte op Wereldmelkdag (1 juni) en die de verborgen realiteit achter zuivelproductie in beeld brengt. Wereldmelkdag is een initiatief van de VN dat zowel de productie als consumptie van melk aanmoedigt.
We roepen consumenten op om plantaardige alternatieven te omarmen en zo dierenleed uit hun voeding te bannen. In het licht van dat doel schenkten we op het Operaplein tevens plantaardige melk, van onder andere Alpro en Cécémel, en serveerden we vegan kaas. Plantaardige melk laat de dieren met rust en is bovendien veel gunstiger voor het klimaat. Door een alternatief aan te bieden en het gesprek te openen, hopen we mensen op een constructieve manier hun gewoontes in vraag te laten stellen.

Bedankt aan alle activisten die van deze actie een succes maakten!
Wil je graag meedoen met dit soort acties en vrijwilliger worden bij Bite Back? Hier vind je het aanmeldformulier.
Wil je graag meer info over vrijwilliger worden bij Bite Back? Stuur een mailtje naar vrijwilligerscoördinator Anthe via vrijwilligers@biteback.org