Veelgestelde vragen

Heb je dringend een antwoord nodig op é én van onderstaande vragen? Dan staan we je meteen ter hulp:

 

Hoe moet ik mishandeling of verwaarlozing van een dier melden?

– Zie je een onrechtvaardige behandeling van een dier in je buurt of bij iemand die je kent, dan is het in eerste instantie goed om het gesprek aan te gaan.

– Blijft de mishandeling doorgaan, of voel je je niet veilig genoeg om het aan te kaarten? Dan contacteer je best de dierenbescherming. Je kan de lokale dierenbescherming terugvinden via goudengids.be onder de categorie ‘dierenbescherming’ (opgelet: niet elke gemeente heeft een dierenbescherming). Zij kunnen een inspecteur ter plaatste sturen, maar hebben niet de bevoegdheid om een PV op te maken of een dier in beslag te nemen. Daarom:

– Contacteer de politie. De politie kan wel een PV opmaken. Zij kunnen eventueel samenwerken met de dierenbescherming.

– Dien klacht in bij de dienst Dierenwelzijn. Zij kunnen inspecteurs ter plaatse sturen.
° In Vlaanderen doe je dit via het telefoonnummer 1700, via e-mail  of via hun contactformulier.
° In Brussel meld je een klacht via een contactformulier.
° In Wallonië bel je naar telefoonnummer 1718, contacteer je hen via e-mail of via hun contactformulier.

 

Ik heb een loslopende hond gevonden, wat moet ik doen?

Neem contact op met de lokale politie.

 

Ik heb een gewond dier gevonden, wat moet ik doen?

Neem contact op met een opvangcentrum voor wilde dieren. Hier vindt u een lijst met de centra in Vlaanderen en Brussel.

 

Ik wil Bite Back steunen, hoe kan ik dat doen?

– Je kunt lid worden van Bite Back of je kunt een eenmalige donatie doen. Zo bied je ons de financiële steun die we nodig hebben om ons werk voor de dieren te kunnen verderzetten.

– Word activist en kom mee op voor de dieren, voor of achter de schermen.

– Je kunt nog op meer manieren helpen door bijvoorbeeld iets in onze webshop te kopen, online te winkelen via Trooper, …

Eenmalige donatie


Steun ons werk voor de dieren met een donatie: