Supermarkten scoren met vegan producten

08-02-2022

Eind 2021 gingen vrijwilligers van Bite Back, BE Vegan en EVA op onderzoek bij de zes grootste supermarktketens in Vlaanderen en Brussel – Albert Heijn, Aldi, Carrefour, Colruyt, Delhaize en Lidl – om te kijken hoe het gesteld is met het aanbod van vegan producten. Bij supermarktketen Albert Heijn vonden we het grootste aanbod. Op de tweede plaats komt Delhaize, gevolgd door Carrefour en Colruyt. Bij de discounters heeft Lidl de meeste vegan producten.

Sterke stijging bij vlees-, vis- en zuivelalternatieven.

Het onderzoek vormt het vervolg op een eerdere telling die de organisaties uitvoerden in 2019. Over de verschillende supermarkten heen is het aanbod in de voorbije jaren sterk gestegen. Vooral in het segment van de vlees- en visvervangers (+65%) en alternatieven voor zuivel (+28%) markten we een forse groei. Onder de vlees- en visvervangers zijn het vooral plantaardige burgers, worsten en veganistisch gehakt die goed vertegenwoordigd zijn. Alternatieven voor vis blijven nog eerder beperkt, al duiken daar ook nieuwkomers op zoals vegan tonijnsalade.

Opvallend is dat het aantal veganistische kazen exponentieel toeneemt (+310%). Waar alternatieven voor plakjes kaas of strooikaas in 2019 nog moeilijk vindbaar waren, liggen ze nu in elke supermarkt. Alleen bij de discounters Aldi en Lidl wordt nog geen vegan kaas aangeboden. Verder werd ook het assortiment aan plantaardige yoghurt overal sterk uitgebreid (+93%). Alternatieven voor melk, yoghurt en room zijn goed ingeburgerd.

Andere sterke stijgers zijn diepvriesmaaltijden (+198%), met de komst van onder andere vegan diepvriespizza’s en koude sauzen (+47%) waar vooral een ruim aanbod aan vegan mayonaise geteld werd.

Albert Heijn is meest vegan friendly supermarkt

Albert Heijn bevestigt zijn positie als koploper met de meeste vegan producten en kon de afstand tot de andere retailers zelfs vergroten. De supermarkt blinkt vooral uit in vegan charcuterie (gemiddeld 27 referenties) en vegan kazen (gemiddeld 25 soorten). Albert Heijn behaalde ook topscores in alle andere segmenten van de zuivelvervangers (melk, room, yoghurt, boter en ijs).

Delhaize behoudt de tweede plaats en heeft het grootste aanbod van tofu, tempeh en seitan, ook wel de eerste generatie vleesvervangers genoemd. Opvallend bij de supermarkt is ook de enorme stijging van chocolade (+114%). Delhaize scoorde bovendien het beste op vlak van diepvriesmaaltijden en verse soep. Carrefour en Colruyt eindigden op de derde en vierde plaats.

De discounters Aldi en Lidl werden apart vergeleken omdat ze algemeen minder verschillende producten verkopen dan de andere supermarkten. Lidl scoort daarbij het beste, maar beide winkelketens hebben hun eigen sterktes. In de categorieën sauzen, dips en spreads en snacks scoort Lidl opmerkelijk beter. Bij Aldi telden de medewerkers dan weer meer vlees- en zuivelvervangers. Opvallend is wel dat alternatieven voor kaas en vis niet aangeboden worden bij beide discounters in tegenstelling tot de andere supermarkten.

Europees project

Dit onderzoek is een initiatief van BE Vegan, Bite Back en EVA vzw en het kadert binnen een Europees project, dat getrokken werd door de Albert Schweitzer Foundation, waarbij ook in Duitsland, Tsjechië en Polen gekeken werd naar het vegan aanbod in de grootste supermarkten.

De medewerkers deden hun onderzoek in vijf steden: Antwerpen, Brussel, Gent, Kortrijk en Hasselt. Ze telden het aanbod binnen vijf categorieën: vlees- en visvervangers; zuivelvervangers; koekjes, chocolade en snacks; kant-en-klare maaltijden en convenience; sauzen, dips en spreads.

Eenmalige donatie

Doe een (eenmalige) donatie en steun daarmee het werk van Bite Back. Wil je ons blijvend steunen, kan dat ook door vaste donateur of lid te worden.
Ander bedrag: €