BRUSSEL – De dierenrechtenorganisatie Bite Back heeft bij het VLAM (Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing) in het centrum van Brussel actie gevoerd samen met Superanimal, een groot varken met een supermanpak, de mascotte van de vegetarische campagne van Bite Back. Superanimal heeft een pot verse *varkensmest voor de deur van de infoshop van het VLAM gedeponeerd met bijgeleverd actiebord ‘Vlees Stinkt’, een verwijzing naar de dieronwaardige omstandigheden van de miljoenen landbouwdieren in de bio-industrie en het mestoverschot ten gevolge daarvan. Andere activisten hebben borden opgehouden met daarop in grote letters: Vitamine Vegetarisch. De actie richt zich met name op de laatste varkensvleescampagne van het VLAM – Vitamine Varkensvlees -, waarin bio-industrievarkensvlees volop wordt gepromoot. De activisten willen het VLAM erop attenderen dat tienduizenden mensen in België steeds vaker kiezen voor diervriendelijke, vegetarische producten. Daarom wil Bite Back het VLAM aansporen de promotie van vegetarische Belgische producten in hun campagnes op te nemen, wat een positievere invloed zal betekenen voor de volksgezondheid, het milieu, de wereldvoedselverdeling en het dierenwelzijn.”Het VLAM geeft geen reëel beeld van de vleesindustrie: hun vrolijke, dure reclamespots laten uitschijnen dat het dolle pret is voor de landbouwdieren, een zwaar contrast met de realiteit waarin dagelijks miljoenen dieren lijden in de overvolle schuren en kooien van de wrede bio-industrie. Consumenten aanzetten tot het nog meer gaan consumeren van vlees is aanzetten tot nog meer welvaartziektes zoals chronisch overgewicht, nog meer milieuverontreiniging en nog meer dierenleed. Vegetarische voeding is een smakelijk en gezond alternatief en beter voor mens, dier en milieu”, aldus Marianne Huiberts, woordvoerder van dierenrechtenorganisatie Bite Back.