Street One nieuwste target in bontvrije bedrijvencampagne van Bite Back

03-09-2005

Hasselt – In het kader van de bontvrije bedrijvencampagne van dierenrechtenorganisatie Bite Back hebben activisten op zaterdagmiddag 3 september met spandoeken en verkleed als konijn en vos – die bloederige foto’s van gevilde pelsdieren toonden – zich naast de ingang van de winkel Street One opgesteld om het winkelend publiek voor te lichten over de wreedheid van de bontindustrie en bontbeleid van het internationale kledingbedrijf Street One.

Street One is een internationale modeketen met alleen al in België meer dan 20 vestigingen. In de herfstcollecties van Street One vond Bite Back volop kledingaccessoires van echt bont zoals o.a. diverse bontsjalen, truien met bontrandjes en bontversieringen. Door bont te verwerken in allerlei bontaccessoires tracht de bontindustrie bont weer terug in de mode en in het straatbeeld te krijgen.
Bite Back vraagt Street One dan ook te stoppen met de verkoop van bont en een bontvrij beleid in te voeren.

China is tegenwoordig de grootste exporteur van bontaccessoires en de EU blijkt de grootste afnemer. Dieren zoals vossen, nertsen, konijnen en wasbeerhonden leiden een kort en ellendig leven in krappe draadgazen kooien op pelsdierfokkerijen. Recent undercoveronderzoek  bevestigt dat veel dieren op Chinese pelsdierfokkerijen een vreselijke dood sterven: ze worden geslagen met stokken, tegen de grond doodgeslagen of verstikt door op hun borst en kop te staan. Sommige dieren worden levend gevild omdat de dood nog niet is ingetreden. Zij worden bij bewustzijn (!) met een mes van hun vel ontdaan.

Een verslag en de undercoverbeelden van de Chinese bontindustrie vind je hier.

Bite Back merkt al geruime tijd dat de Belgische markt overstelpt wordt met bontproducten en bontkleding uit China. Wij wijzen bedrijven op hun medewerking en hun verantwoordelijkheid inzake het lijden en sterven van dieren voor bont. Bite Back maakt zich op voor een warm winteroffensief tegen kledingbedrijven die doof blijven voor het lijden van pelsdieren. Eerder gingen o.a. internationale kledingbedrijven MANGO, ZARA, NAF NAF en Morgan de Toi over tot een bontvrij beleid na overleg en campagnes van Bite Back.

‘Street One noemt zichzelf één van de leidende en meest succesvolle merken in de mode voor jonge vrouwen. Door de verkoop van bont in hun kleding en accessoires zijn ze helaas niets anders dan de handlangers van de meedogenloze bontindustrie geworden’, aldus Marianne Huiberts van Bite Back. ‘Er zullen meer acties volgen bij de winkels van Street One, totdat het bedrijf zijn hart voor dieren laat spreken en een bontvrij beleid invoert.’

Voor meer info over de bontvrije bedrijvencampagne van Bite Back: www.bontvrij.be