Terwijl hij een bebloede bontjas achter zich aansleepte en een nerts vertrappelde, beeldde Pietje de Dood, op zaterdagmiddag 26 januari voor de winkel van Escada in de Geitestraat in Mechelen, het dierenleed uit dat aan bont kleeft.
Escada staat bekend om het veelvuldig gebruik van bont in hun ontwerpen en kleding. Escada is een klinkende naam in de modewereld. Het bedrijf kampt met tegenvallende verkoopcijfers, organisatorische problemen en heeft daarnaast sinds kort een internationale antibontcampagne aan haar broek hangen.
Bite Back heeft zich aangesloten bij het internationaal protest tegen de verkoop van bont bij Escada. Wereldwijd zijn er wekelijkse acties voor de deuren van de Escada-winkels. Meer info over deze acties en de campagne vind je hier.
Een tiental Bite Back activisten hielden grote fotospandoeken en fotoborden op, en er werden folders over de bontindustrie verdeeld. Met het verkopend personeel van dit Escada filiaal viel er goed te praten. De dames hadden begrip voor het doel van de actie en zouden ons verzoek tot een bontvrij Escada overbrengen aan de directie.