Ook de dieren in de vee-industrie tellen mee!

26-05-2011

Antwerpen, 14 mei 2011 – Veel mensen zouden er niet aan moeten denken om een hond of een kat op te eten, maar vinden het aan de andere kant heel normaal om het vlees van andere dieren zoals varkens, koeien, kippen, kalkoenen en vissen te eten. Dat is maatschappelijk geaccepteerd en veel mensen vinden dat normaal. Er zijn echter heel wat overeenkomsten tussen dieren zoals honden en katten en bijvoorbeeld varkens en kippen: ze ervaren allemaal op dezelfde manier pijn, stress en angst en willen net zo graag leven. En net als honden en katten verdienen ook deze dieren ons respect en mededogen om niet gegeten te worden.

De vleesindustrie is er in geslaagd de link tussen een levend voelend wezen en dat stukje vlees te verbreken.  Er gaat voor velen een andere wereld open als blijkt dat dierlijke producten makkelijk vervangbaar zijn door een diervriendelijk en plantaardig product.

Bite Back ziet het als haar taak om mensen te informeren over de wreedheden die dieren in de vee-industrie gedwongen moeten ondergaan, alternatieven aan te dragen, en mensen te adviseren een bewustere keuze te maken waarbij ook deze groep dieren niet gebruikt of gedood wordt ,en we moedigen aan in te zetten op diervriendelijke en diervrije producten. Een dag lang staan we met deze campagne op straat om zoveel mogelijk mensen te informeren.

Onze ‘Nadenken voor je Eet Bespaart Dierenleed’ campagne is gericht op mensen die meer willen weten over de behandeling van dieren in de vee-industrie en laat recente en realistische beelden zien van hoe dieren worden vetgemest, vervoerd en geslacht. Onze voorlichters deelden gericht honderden folders uit, en gingen persoonlijke gesprekken aan met geïnteresseerden.   In Antwerpen toonden we op een groot tv-scherm de beelden van de film ‘Our Daily Bread’ en konden mensen aan de stand meer informatie, kookboeken, dierenrechtenboeken, tips en persoonlijk advies krijgen.  De hapjesstand met veganistische (= plantaardige en diervriendelijke) Indische hapjes had veel belangstelling en was een goede aanleiding om mensen meer informatie te geven.  De hapjes werden deze keer gesponsord door de vzw Astha, waarvoor onze hartelijke dank! Vele medewerkers van Astha gaven acte de présence en we hebben wederom weer heel fijn samengewerkt en meer mensen bewust gemaakt!