'Nadenken Voor Je Eet Bespaart Dierenleed'-campagne in Amsterdam

24-01-2011

Amsterdam – Het was zaterdag 22 januari allemaal aanwezig op het Leidseplein in Amsterdam: breakdancers die veel volk trokken en waar wij met onze campagne naast stonden, tevens een druk tram- en buspunt, café’s, restaurants, winkels, toeristen, heel veel publiek op de been, zoals altijd op een drukke Amsterdamse zaterdagmiddag. Precies zoals we het graag hebben. We hadden onze grote fotopanelen en informatiestand zo opgesteld dat we precies in de loop zaten. Het doel van deze campagne is het publiek informeren over het gebruik van dieren in de vee-industrie, veetransporten en slachthuizen. Duidelijke, aangrijpende beelden van de alledaagse realiteit voor miljoenen landbouwdieren. Elk een individu, een levend wezen dat, net als mensen, angst, pijn en stress kan voelen. Vermijdbaar dierenleed. Wreedheden die we kunnen voorkomen als men kiest voor dierenvriendelijke, plantaardige voeding. Aan de stand waren er veganistische kookboeken en dierenrechtenvideo’s te koop, heel veel folders gratis verkrijgbaar, praktische tips en bijstand van de standmedewerkers, receptenboekjes, en veganistische gratis hapjes (gesponsord door Abinda) te proeven. Ook deze keer waren de reacties van de proevers positief.
Eén van de activisten was verkleed als vleeskonijn en wist op deze manier nog meer aandacht naar deze campagne te trekken. Gewillig ging hij met belangstellenden op de foto, terwijl hij ondertussen de folders en z’n eigen kaartjes uitreikte.
Dat we met deze campagne mensen bereiken, bleek ook deze keer uit de gesprekken en de reacties van het publiek.
Gaande van scholieren die we informatie gaven over de dierenindustrie, paardenliefhebbers die geschokt waren over de aanwezigheid van paardenvlees in snacks, vleesliefhebber die een veganistisch kookboekje voor z’n vriendin koopt, ouderen die bereid zijn te stoppen met vlees en melk, voor hen zijn de feiten duidelijk, hen geven we praktische tips en verwijzen we door naar zaken waar ze plantaardige voeding kunnen kopen, jongeren die aandachtig onze folder lezen, mensen die uit zichzelf informatie komen halen, mensen die verbaasd en gelukkig reageren dat het meeste sorbetijs bij de Italiaan of Australian ice cream plantaardig en diervriendelijk blijkt, en mensen die graag willen weten waar je in Amsterdam lekker vegetarisch kan eten.
 
Vele folders werden uitgedeeld en praktische informatie gegeven.  Onze speciale campagnefolder hebben we nu ook in het Engels. En daarvan hebben we minstens evenveel uitgedeeld.
Iedere positieve stap die men voor de dieren wil nemen, krijgt onze steun. En zo dragen we dat ook uit. Vegan outreach heeft onze voorkeur en prioriteit, juist omdat men in z’n eigen leven positieve veranderingen ten voordele voor de dieren, de eigen gezondheid en het milieu kan doorvoeren.
 
Voor vragen, informatie, tips, recepten, of een vegan buddy aanvraag kan men terecht bij: info@biteback.org