McGregor en Gaastra kijken de dood van de pelsdieren in de ogen

03-02-2007

Genk/Hasselt – Vier McGregor en Gaastra (één bedrijf) winkels in Genk en Hasselt kregen vandaag opnieuw Bite Back activisten voor hun winkels. Het voorbijgaand publiek en de (potentiële) klanten werden uitvoerig ingelicht over de verkoop van bontkragen. Duidelijke fotoborden en fotospandoeken toonden de gruwelijke handelingen die aan de fabricatie van bontkragen voorafgaan: gekooide en (levend)gevilde pelsdieren. Er werden honderden folders gericht uitgedeeld en aan mensen gevraagd de Bite Back schrijfactie te steunen, waar volop gehoor aan werd gegeven. Een activiste met een doodskop op en verkleed in een (door een spijtoptant geschonken) bontjas, confronteerde de McGregor en Gaastra winkels met het lelijke gezicht van de bontindustrie: wie bont verkoopt, verkoopt de dood van weerloze en gemartelde dieren! Hoeveel laffe excuses willen de McGregor en Gaastra winkels nog langer laten horen voordat ze de kleding met pels uit de rekken halen en een bontvrij beleid invoeren?

Ook jij kan helpen door hen  vandaag nog een e-mail te sturen.

Bontkraagdragers werden actief geïnformeerd over de herkomst van bont. Veel dragers zijn totaal niet op de hoogte van de echtheid van de pels die ze dragen, het is hen niet verteld bij de aankoop en ze zijn in de veronderstelling dat ze nepbont dragen. Dat bontkragen ook kunnen worden afgeritst, is een advies dat dan regelmatig  wordt opgevolgd, omdat deze mensen niet langer reclame willen lopen voor de bontindustrie.

De onverschillige en arrogante bontjasdragers voelen zich wellicht chic en sexy… maar vandaag voelden ze toch even duidelijk de koude adem van de gedode pelsdieren in hun nek hijgen, want zowaar volgde een zwijgende zwarte schim met doodskop…

Deze actie kadert in de Bontvrije Bedrijvencampagne van Bite Back. In de tientallen Europese winkels van bovenstaande bedrijven wordt kleding met echt bont verkocht, met name jassen met echte capuchonbontkragen (van o.a. wasberenbont). De winkelketens zijn verantwoordelijk voor de toenemende populariteit van bont, en werken actief mee aan de wrede bontindustrie die jaarlijks 50 miljoen pelsdieren voor de mode doden. 
 
Door bont te verwerken in kledingaccessoires, zoals bijvoorbeeld kragen van jassen, heeft de bontindustrie een ingang gevonden in winkelketens zoals SCAPA en McGregor – waar de verkoop van bontproducten slechts een klein percentage van de totale omzet bedraagt – maar waar consumenten niet verwachten echt bont aan te treffen. Bont in kledingaccessoires is tegenwoordig heel betaalbaar. Zo probeert de bontindustrie, geholpen door bovengenoemde kledingbedrijven, consumenten te verleiden tot het kopen van bont en zo een verhoogde vraag naar bont te creëren.  Deze winkelketens kunnen een wereld van verschil betekenen voor miljoenen pelsdieren door de verkoop van bont te stoppen en een bontvrij beleid in te voeren.
 
De meeste bontaccessoires komen tegenwoordig (goedkoop) uit China waar pelsdieren zoals vossen, nertsen, wasbeerhonden, honden, katten en konijnen op een weerzinwekkende en zeer dieronvriendelijke manier worden gehuisvest, vervoerd en pijnlijk afgemaakt. Sommige dieren zijn nog bij bewustzijn als ze worden gevild!
 
Schokkende beelden van de Chinese bontindustrie kan men  hier bekijken.
 
Bite Back ging de afgelopen weken in Hasselt en Leuven van start met acties voor de deuren van SCAPA en McGregor (Gaastra), omdat eerdere verzoeken tot overleg met de directies op niets uitliepen. 
Nochtans kan het anders. De volgende kledingbedrijven gingen bontvrij na acties van Bite Back: Mango, Zara, Naf Naf, Morgan de Toi (ook in Nederland en Luxemburg), en Street One (zelfs internationaal).