Gooische bontsnobs paraderen door chique Laren

17-01-2009

Laren – Veel positieve reacties en complimentjes kreeg de antibontactie van Bite Back afgelopen zaterdag 17 januari in het Gooische Laren (NL), bekend van de dure huizen, auto’s, rijke ‘kakkers’, bekende Nederlanders en de tv-serie ‘Gooische Vrouwen’. Je kan begrijpen dat in zo’n omgeving onze als ordinaire bontsnob verkleedde activisten nogal opvielen. Door de draak te steken met het dragen van bont vang je onmiddellijk de aandacht van heel wat voorbijgangers én van bontdragers zelf. Regionale media en fotografen deden verslag van de actie.

Automobilisten deden hun autoraampje naar beneden om onze bontfolders aan te nemen en staken hun duimen omhoog, evenals veel voorbijgangers. De internationale modeketens Escada en Max Mara – beiden zijn target van een internationale antibontcampagne waar Bite Back aan deelneemt – hebben ook ’n winkel in het Gooi, en daar stelden we ons op met confronterende fotospandoeken met (levend) gevilde pelsdieren. Met beide filiaalhouders van de winkelketens werd over het bontbeleid gesproken. Zolang hun hoofdkantoren in Duitsland en Italië ’n pro-bont beleid houden, zullen we het publiek in Nederland en België blijven informeren over de band tussen Escada, Max Mara en de wrede bontindustrie.

 

Jij kan ons ook helpen door mee te doen aan onze schrijfactie.

 

Daarin gingen we ‘t stadje in om bont(kraag)dragers te informeren. Opvallend blijft het aantal jongeren en kinderen dat grote  (wasbeerhonden- en vossen-)bontkragen draagt. Tranen in de ogen bij het zien van de levend gevilde pelsdieren, maar er waren er ook die arrogant aangaven hier geen barst om te geven. Er was zelfs een man die trots en zonder ‘n greintje mededogen vertelde een hondenbontkraag te dragen.

 

Ouders met kinderen bleven staan om uitleg te vragen, andere winkels kregen ook een folder en benadrukten zelf geen bont te willen verkopen,  bontkraagdragers vertelden ons dat ze in de overtuiging waren geen echt bont te dragen terwijl dit wel degelijk zo was. We laten hen voelen aan het bont dat wij tonen, en zij zijn dan geshockeerd dat ze inderdaad bont blijken te dragen. Zo ook een jongen die ons vertelde  tegen bont te zijn, hij had daar al tegen geprotesteerd, maar zelf wel een enorme bontkraag droeg. Hij was onaangenaam verrast dat het om echt bont bleek te gaan omdat de verkopers hem dit op de mouw hadden gespeld. Hij zou aan z’n moeder vragen of hij de bontkraag eraf mocht halen omdat hij zich hiervoor schaamde. Nog een dierenvriendin voegde de daad bij het woord en haalde – na uitleg van één van onze bontnobs – de bontkraag ter plaatse van haar jas en overhandigde die aan ons.

 

Bite Back is één van de weinige dierenorganisaties die al jaren een flinke toename van het aantal bont(kraag)dragers signaleert en dat ook niet ontkent. Deze toename komt voornamelijk doordat China goedkoop bont produceert. Een sluwe marketingzet van de bontindustrie die succesvol bont introduceerde in de voering en kragen van kledingstukken, buiten hun eigen bontwinkels. Geholpen door de bonthype binnen bepaalde muziekstromingen, o.a. rap, hip hop en R & B, nu toegankelijk, hip en betaalbaar voor een bredere groep (jongeren).  Bite Back voert al 5 jaar – met minimale middelen en zonder betaalde medewerkers – intensief actie tegen de verkoop en het dragen van bont. Onze acties zijn harder nodig dan ooit. Steun de dieren dan ook door lid te worden van Bite Back of je aan te melden als activist.