Skip to content Skip to footer
campagne stop konijnenleed

Bite Back zet de konijnen op de voorgrond tijdens de #WeekVanHetKonijn

WAT IS DE WEEK VAN HET KONIJN?

Hoewel de naam anders doet vermoeden, is de WVHK een initiatief van de Vlaamse overheid om lokaal konijnenvlees te promoten. De VLAM (Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing) maakt met Vlaams belastinggeld promotie voor allerlei producten die afkomstig zijn van eigen bodem, zowel vlees als groenten, zuivel… Een keer per jaar zetten ze konijnenvlees specifiek in de kijker onder de naam De Week Van Het Konijn

Commandez WVHK is zo een samenwerking tussen de VLAM en Vlaamse konijnenboeren, want ook zij geven financiële steun aan deze campagne. Tijdens deze week zetten supermarkten hun konijnenvlees vaak extra in de verf, maken televisiekoks recepten met konijn klaar, enzovoort. 

WAAROM VINDT DE WEEK VAN HET KONIJN PLAATS?

Onderzoek wijst uit dat de Vlaming jaar na jaar minder konijn consumeert. Het grootste deel van de mensen die met regelmaat konijnenvlees eten, is 65+; jongere generaties geven aan de dieren minder als voedsel te zien. Het vlees doet het dan ook minder goed in winkels en slagerijen, wat de konijnenboer voelt in zijn portemonnee. De VLAM wil deze verlieslatende sector steunen door de Vlaming aan te sporen meer konijn te eten.

Acties in het kader van de #WVHK

Meedoen? Meld je aan als vrijwilliger of stuur je vragen naar vrijwilligers@biteback.org

Hoe kan je helpen?

WAAROM VERZET BITE BACK ZICH TEGEN DIT INITIATIEF?

Bite Back vindt deze campagne, net als alle andere initiatieven (van VLAM) die vlees promoten, misleidend en onethisch. De Vlaming verkiest geen konijn (meer) te eten, maar hun belastinggeld vloeit wel naar de promotie van deze sector.

Verder houden promotiecampagnes van VLAM zelden rekening met dierenwelzijn. Sinds er begin 2024 schrijnende beelden uitkwamen van Konzo, ‘de beste konijnenkwekerij van Vlaanderen’, door VLAM vooruitgeschoven als het goede voorbeeld waar dierenwelzijn met innovatie gecombineerd wordt, veranderde er niets. Dierenwelzijn verhoogde de controles op kwekerijen niet, en VLAM organiseert nu weer zonder gêne haar Week van het Konijn.

En savoir plus?

Tous ensemble pour le changement

Bite Back peut compter sur une équipe de volontairesqui nous aident à la fois en amont et en aval de nos activités. Outre ce groupe d'activistes, le conseil d'administration est composé de trois employés; découvrez ici qui nous sommes.

Plus d'informations sur ce que nous faisons exactement, vous trouvez ici.

fr_BEFrançais de Belgique