Skip to content Skip to sidebar Skip to footer
 Update campagne stop konijnenleed

Lidl Belgique. werd in 2024-2025 aangesproken op het verkopen van konijnenvlees van Parkkonijnen. Parkkonijn is de benaming voor (vlees van) dieren die in parken zijn gehouden: kooien die langs de bovenzijde open zijn en een zogezegd hogere welzijnsstandaard zouden garanderen. Menig supermarktketen verkoopt volledig of gedeeltelijk dit vlees, als diervriendelijk alternatief op ‘gewoon’ konijnenvlees. Sinds 2025 zijn alle Vlaamse fokkers van konijnen verplicht om over te stappen op parksystemen.

Er zijn echter enkele problemen met parkkonijn, die door ons bij Lidl onder de aandacht werden gebracht.

Ten eerste werd er in kwekerijen van parkkonijnen mishandeling en verwaarlozing waargenomen, zowel in inspectieverslagen als in undercoverbeelden. De dieren leven nog steeds in ontzettend kleine kooien en worden geslacht op een leeftijd van 10 weken. Ten tweede zet Lidl in op duurzaamheid, transparantie en dierenwelzijn, en dienen ze, als ze echt willen handelen naar deze strategieën, verder te kijken dan wat labels voorschrijven; ze dienen te kijken naar wat er op het veld gebruikt onder de Parkkonijn-vlag.

Wij vroegen hen dan ook het vlees van deze parkkonijnen uit de rekken te halen – als ook de ‘hoogste standaard’ tekortschiet, is de enige oplossing om moedig te zijn en het vlees in kwestie niet meer aan te bieden.

Teneinde dat doel te bereiken, voerden we verscheidene keren actie, aan Lidl-filialen of via sensibiliseringsacties (stickers / straatactie). We hadden gesprekken met Lidl België, waarin ze onze bezorgdheden begrepen maar het voor hen toch niet mogelijk bleek om konijn uit de rekken te halen.

In het voorjaar van 2025 vertelde Lidl te zullen overschakelen op een ander, kwalitatiever label: het Nederlandse Beter Leven-keurmerk van de Dierenbescherming. Beter Leven wordt toegekend aan verschillende producten in de bio-industrie: varkensvlees, eieren, zuivelproducten,… Het label moet aanduiden wat de welzijnsstandaarden waren van de dieren achter het product. Voor konijnenvlees voorziet Beter Leven aanpassingen op regulier konijnenvlees, niet expliciet op parkkonijnenvlees.

Dat betekent:

  • We hebben Lidl in beweging gekregen – actievoeren werkt!;
  • Een stap vooruit voor de konijnen, want het Beter Leven-keurmerk stelt wel degelijk hogere eisen dan Parkkonijn;
  • Un signaal voor fokkers/bedrijven die zich schuldig maken aan mishandeling: hun vlees wordt niet/minder aangekocht.

Maar dat betekent ook:

  • Opnieuw een label dat misleidt, want Beter Leven is een romantische naam die een nog steeds harde realiteit tracht te verbloemen;
  • Een grotere kooi is nog steeds een kooi, die op geen enkele manier tegemoetkomt aan de noden van een konijn;
  • De grootste pijnpunten van de konijnenkweek worden niet aangepakt: nog steeds gaan deze dieren op een leeftijd van 10 weken naar het slachthuis – worden ze in kratten gepropt en de keel overgesneden.
  • Commandez verkoop van konijnenvlees – een gegeven dat minder en minder mensen steunen, zeggen cijfers van VLAM – gaat door.

Ook wij gaan dus door. We deden en doen verder des recherches naar het Beter Leven-keurmerk en winnen informatie in bij onze collega’s uit Nederland. Momenteel lopen de contracten nog tussen Lidl België en de Parkkonijn-kwekerijen, dus is het opnieuw het omstreden parkkonijn dat in de rekken ligt in het najaar van 2025.

Hieronder zie je een summiere vergelijking tussen de standaarden voor Parkkonijn en Beter Leven (1 ster). Je moet de afbeelding aanklikken en inzoomen om de verschillende aspecten te kunnen lezen. 

Enkele verbeteringen van Beter Leven:

  • De speenleeftijd is 35 in plaats van 28 dagen;
  • Er is een verplicht dag- en nachtritme;
  • Er zitten maximaal 11,1 konijnen per m2, in plaats van 12,5 konijnen.

Begin september kwam dit artikel uit over de konijnenkwekerij van de familie Noordman. Zij kweken Beter Leven-konijn in het Nederlandse Nederweert.  De foto’s spreken voor zich: ook daar zitten de dieren in kleine hokken van draadgaas. Nog steeds worden de dieren in grote groepen op een kleine oppervlakte gehouden, en worden ze op ontzettend jonge leeftijd geslacht.

Aan activisten
Bij deze een warme oproep aan iedereen om deel te nemen aan onze kick-off campagne tegen konijnenvlees op 22 november aan de Lidl in Leuven, of 29 november in Antwerpen et Genk. We zullen er staan om de klanten van Lidl te informeren over het leed dat schuilgaat achter dat konijnenvlees

Aan Lidl België
Konijnenvlees is dierenleed. Wanneer jullie stoppen met de verkoop van konijnenvlees, zullen we de eersten zijn om jullie daarvoor te feliciteren. De dag dat dat gebeurt, verplaatsen we ons protest naar de volgende keten die nog konijnenvlees verkoopt.

Aan alle konijnen uit de bio-industrie
Wij zien jullie – en wij beloven: we stoppen niet totdat alle kooien leeg zijn.

fr_BEFrançais de Belgique