Bite Back en Animal Rights organiseren nachtelijk protest bij konijnenslachthuis Lonki tegen ‘De Week van het Konijn’
Temse– In de nacht van woensdag 29 op donderdag 30 januari stonden we, samen met Animal Rights, bij konijnenslachthuis Lonki in Temse. Met deze actie protesteerden we tegen de voortdurende dierenmishandeling in dit slachthuis, de Vlaamse marketingcampagne De Week van het Konijn en het leed dat schuilgaat achter de productie van konijnenvlees. Terwijl Vlaanderen konijnenvlees promoot, wilden wij de realiteit van deze dieren zichtbaar maken.

Een laatste groet aan de konijnen
In het holst van de nacht arriveerde een vrachtwagen vol konijnen bij Lonki. Dierentransporten vinden bijna altijd ’s nachts of in de vroege ochtend plaats, om de schrijnende omstandigheden buiten het zicht van het grote publiek te houden. Voor de honderden konijnen in deze vrachtwagen was dit de eerste en laatste keer dat ze frisse lucht voelden. Binnen enkele uren zouden de tien weken oude dieren worden geslacht.
“Wij weigeren de anonimiteit te accepteren die deze dieren wordt opgelegd,” zegt een van onze activisten. “In deze vrachtwagen zitten honderden individuen die bang en gestresseerd zijn, en maar één ding willen: blijven leven.” We brachten de konijnen een laatste groet en legden hun trieste realiteit vast op beeld, zodat de wereld kan zien wat er écht achter konijnenvlees schuilt.
De vrachtwagen stond een tiental minuten stil alvorens het slachthuis binnen te rijden. De activisten filmden de konijnen, lieten hen ruiken aan hun handen of gaven hen gewoonweg een blijk van mededogen. Veel activisten zijn zichtbaar aangedaan bij het zien van de dieren. “De paniek in de ogen van deze dieren zegt genoeg. Tegelijk zie je dat sommige nieuwsgierig zijn naar ons en naar wat er te gebeuren staat; dat is zo mogelijk nog erger om te zien, want binnen enkele uren eindigt hun leven, op brutale wijze.” In de transportbakken waren ook enkele gewonde en dode konijnen te zien.

Gruwelijke inspectieverslagen onthuld
Onze actie werd extra kracht bijgezet door schokkende inspectieverslagen die we opvroegen over slachthuis Lonki. Deze documenten, afkomstig uit controles tussen september 2023 en september 2024, tonen aan dat misstanden in deze industrie eerder regel dan uitzondering zijn:
Konijnen raken in paniek wanneer een toren transportbakken kantelt.
De verdoving faalt regelmatig, waardoor dieren bij bewustzijn gekeeld worden.
Gewonde en zieke dieren worden aangevoerd.
Konijnen worden aan hun oren opgetild uit de transportkratten.
Overvolle transportkratten leiden tot verwondingen en verstikking.
Dieren raken gekneld tussen kapotte transportkratten en de transportband.
Een konijn werd meer dood dan levend aangetroffen bij aankomst in het slachthuis.
“Zonder onze acties en het opvragen van deze verslagen zou het brede publiek hier niets over weten,” zegt een woordvoerder van Bite Back. “Dit zijn geen incidenten, maar structurele misstanden. In deze industrie zal dierenwelzijn altijd ondergeschikt blijven aan economische belangen.”
De Week van het Konijn: een farce
Terwijl deze wantoestanden plaatsvinden, probeert De Week van het Konijn (24-31 januari), een marketingcampagne van VLAM (Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing), konijnenvlees aan te prijzen. Konijnenhouders en slachthuizen betalen mee aan deze campagne en krijgen steun van het door Vlaanderen gesubsidieerde VLAM. In 2024 kreeg VLAM een promotiebudget van maar liefst €3.193.000 toegewezen, terwijl slachthuis Lonki in 2023 alleen al €49.476 aan steun ontving van VLIF.
Op de website van Lekker Van Bij Ons wordt beweerd dat België een voortrekkersrol speelt op het vlak van dierenwelzijn voor parkkonijnen. In werkelijkheid betekent dit dat konijnen in iets grotere kooien met kunststof bodems en wat afleidingsmateriaal worden gehouden – maar nog steeds in een intensieve, dieronvriendelijke industrie. “Eén op de vier konijnen sterft nog vóór ze het slachthuis bereiken, en de inspectieverslagen tonen keer op keer misstanden aan,” stelt Bite Back. “Deze marketingcampagne is niets meer dan een rookgordijn om de gruwelijke realiteit te verbergen.”
Voulez-vous vrijwilliger worden bij Bite Back? Ici vind je het aanmeldformulier.
Voulez-vous plus d'info over vrijwilliger worden bij Bite Back? Stuur een mailtje naar vrijwilligerscoördinator Anthe via vrijwilligers@biteback.org