Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Op zaterdag 22 november kwamen we samen aan het LIDL-filiaal in Leuven om aan te klagen dat de winkelketen nog steeds geen concrete stappen had gezet om hun aanbod aan konijnenvlees te verminderen of te schrappen. Het was de tweede keer dat we deze actie in Leuven organiseerden.


Wat deden we?

We hielden een vreedzame protestactie met pancartes en flyers aan het Leuvense LIDL-filiaal. We sensibiliseerden klanten over de wantoestanden in de konijnenvleessector en herinnerden Lidl aan onze vraag om het vlees niet langer te verkopen.

We kregen heel positieve reacties van voorbijgangers.
Veel mensen reageerden verontwaardigd en vroegen zich af: “Wie eet nu nog konijn?”
Anderen stonden werkelijk verbaasd en zeiden dingen als: “Huh, verkoopt Lidl konijnenvlees? Ik heb dat zelfs nog nooit gezien…” et “Andere winkels verkopen dit ook?”

Ons antwoord daarop was: ja, maar uit de reacties bleek duidelijk dat klanten het verrassend vonden dat dit überhaupt in de rekken lag.

Voorbijgangers gaven bovendien aan dat ze het op prijs stelden dat we een licht schenen op de mishandeling die konijnen moeten ondergaan.


Dialoog met Lidl

Ondanks eerdere gesprekken met Lidl zag Bite Back te weinig vooruitgang.
“We stonden hier vorig jaar ook,” vertelde Lainé. “Lidl bleek bereid om naar onze bezorgdheden rond konijnenvlees te luisteren, maar uiteindelijk besloten ze het vlees toch te blijven aanbieden, zij het van een ander label. Dat er vandaag opnieuw—en volgend jaar opnieuw—konijnenvlees in hun rekken lag, ging ons inziens in tegen de standaarden van Lidl, die transparantie en dierenwelzijn hoog in het vaandel zouden dragen.”


Parkkonijn vs. Beter Leven

We benadrukten dat ook zogenaamd ‘diervriendelijker’ konijnenvlees nog steeds grote problemen kende en de consument onterecht geruststelde. In 2024 werden in een kwekerij van parkkonijnen beelden gemaakt van verwaarlozing en mishandeling.

“Volgend jaar zou Lidl Beter Leven-konijnenvlees verkopen, een Nederlands label dat de standaarden iets strenger stelt. Maar als je weet hoe lief en slim konijnen zijn, is het verwaarloosbaar dat de dieren per 11 in een kooi, in plaats van per 12 gehouden zullen worden, om vervolgens nog steeds op een leeftijd van 7 weken geslacht te worden. Opnieuw: dat zouden we nooit laten passeren mocht het over een kat of hond gaan — ‘vrije uitloop-labradoodle’ zou een flop zijn in Vlaamse supermarkten, want zo’n romantisch etiket maakt iets nog niet ethisch verantwoord.”


Waarom deze actie?

Sinds januari liep onze nieuwe campagne Mettre fin aux souffrances des lapins. Die campagne had tot doel het leed zichtbaar te maken dat konijnen ondergingen in de Belgische konijnenhouderij en -slachthuizen, en om verzet te bieden tegen deze industrie.

Omdat de consumptie van konijnenvlees in het najaar traditioneel toenam, was dit een ideaal moment om het grote publiek te sensibiliseren over wie er binnenkort misschien wel op hun bord zou liggen.

Lidl stelde dat het sterk inzette op dierenwelzijn. We vroegen hen daarom hun eigen dierenwelzijnsbeleid te volgen en, aangezien er geen diervriendelijk konijnenvlees op de markt bestond, dit vlees uit hun rekken te weren.
Als Lidl hierin een voortrekkersrol zou opnemen, zou de supermarktketen bovendien een sterk voorbeeld kunnen zijn voor andere winkels in België om hetzelfde te doen.


We komen terug

Bite Back bleef hopen dat Lidl alsnog zou kiezen voor een structurele en ethische koerswijziging:
“Lidl investeert in plantaardige alternatieven en pronkt met dierenwelzijnsinitiatieven. Dat is positief, maar het schrappen van konijnenvlees is een stap die ook in dat rijtje past. Wij komen terug tot dat gebeurt.”

fr_BEFrançais de Belgique