Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Dierenrechtenorganisatie Bite Back protesteert aan Belpairegebouw in het kader van de Week van het Konijn: “VLAM dekt dierenleed toe en misleidt de consument”

BRUSSEL –  In de voormiddag van 27 januari 2025 namen 20 dierenrechtenactivisten positie in aan het kantoor van VLAM, bij het Belpairegebouw aan Brussel-Noord. Met een konijnenpak, protestborden en gekleurde rookpluimen hekelden ze de Week van het Konijn, een marketingcampagne van de Vlaamse overheid die lokaal konijnenvlees promoot. “De Vlaming eet minder en minder konijnenvlees, en VLAM dicht dat gat met belastinggeld van diezelfde Vlaming? Dat is onethisch, zowel naar dier als naar mens toe.”

Lidl Hasselt

VLAM (het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing) voert campagne voor lokale producten, vaak onder de noemer Lekker Van Bij Ons. Zo promoten ze in februari witloof tijdens de Week van de Witloof en valt de Bio-week in juni. Tot groot onbegrip van Bite Back maakt VLAM ook consistent promotie voor vlees, zuivel en eieren. Tussen 24 en 31 januari doen ze dat met de ‘Week van het Konijn’ specifiek voor konijnenvlees.

Cijfers tonen dat de Vlaamse konijnenvleesindustrie het moeilijk heeft: wetgeving wordt verstrengd en voornamelijk jonge mensen willen geen konijn meer eten. “We begrijpen dat de toekomst er niet rooskleurig uitziet voor konijnenboeren, maar is het dan de taak van de overheid om deze sector met financiële injecties in leven te proberen te houden? Wij pleiten ervoor de productie, parallel met de consumptie, te laten uitdoven,” zegt Anthe Lainé, campagnecoördinator van Bite Back. De organisatie benadrukt dat die nieuwe wetgeving een doekje voor het bloeden is: “Begin 2024, tijdens de vorige Week van het Konijn, kwamen er verschrikkelijke undercoverbeelden uit, afkomstig uit de zogezegd beste kwekerij van parkkonijnen van ons land. Er werd met dieren gegooid en velen van hen lagen dood of halfdood tussen hun soortgenoten. In nieuwe, ‘diervriendelijke’ kooien, inderdaad. VLAM blijft hier doodleuk reclame voor maken, zonder dat er op dat jaar tijd iets veranderde.”

VLAM zetelt in het Belpairegebouw in Brussel

Commandez Week van het Konijn is een samenwerking tussen slachthuizen, supermarkten en foodservicebedrijven. De sector betaalt dus voor haar eigen reclame en de VLAM, een gesubsidieerd orgaan, betaalt mee. “Natúúrlijk wil de sector zelf dat er weer meer geconsumeerd wordt, en natúúrlijk wil Vlaanderen liever lokaal konijnenvlees promoten dan het geïmporteerde alternatief, maar waar is het moreel kompas in dit initiatief? Dierenleed promoten met geld van mensen die konijnen zien als gezelschapsdier, en niet als voedsel, is tegenover beide partijen niet juist.” De consumptie van konijnenvlees daalde de laatste decennia ongelofelijk, wijst onderzoek van het Pluimveeloket uit: sinds 2002 is de consumptie meer dan gehalveerd.

We vroegen vandaag aandacht voor de konijnen met een kleurrijke actie. 25 activisten, misnoegd konijn incluis, hielden spandoeken en pancartes vast. Door de megafoons scandeerden we teksten die een amalgaam waren van quotes uit inspectieverslagen van Vlaamse slachthuizen en de romantiserende teksten van VLAM. 

“We lanceren vandaag in Brussel onze actieweek tegen de konijnenvleessector. We vinden het belangrijk dat mensen verder kijken dan marktaandelen en tradities, en dat ze zien wat voor oneerlijk en kort leven vleeskonijnen hebben, ook in Vlaanderen.” Een konijn wordt geslacht op een leeftijd van tien weken. Vlaanderen telt nog een viertal konijnenkwekerijen en twee konijnenslachthuizen. 

Voulez-vous vrijwilliger worden bij Bite Back? Ici vind je het aanmeldformulier.

Voulez-vous plus d'info over vrijwilliger worden bij Bite Back? Stuur een mailtje naar vrijwilligerscoördinator Anthe via vrijwilligers@biteback.org

fr_BEFrançais de Belgique