Consumenten hebben de macht!

23-05-2005
De beagle is door zijn vriendelijk karakter een makkelijk slachtoffer voor de proefdierindustrie

Jij en ik shoppen regelmatig in winkels met rekken vol met producten die op dieren zijn getest. Aangemoedigd door reclamespotjes wordt menige consument verleid tot de aankoop van het nieuwste wasmiddel dat weer eens witter dan wit zou wassen, de ergste vlekken in je huis of kleding zou verwijderen of met één theelepeltje jouw hele afwas doet.

Wat al die reclamespotjes je niet laten zien, zijn de konijnenoogjes die blind worden of letterlijk wegrotten door de chemicaliën in die producten. Of de muizenlijfjes die doodspartelen en stuiptrekken van de oraal toegediende irriterende stoffen. Ook niet de kaalgeschoren huidjes van cavia’s die rood verbrand zijn van de ingrediënten in schoonmaakmiddelen of cosmetische producten. Rekken vol rotzooi. Met producten die misschien wel lekker ruiken, maar die grandioos stinken omdat de multinationals die ze produceren, winst maken over de rug van duizenden weerloze proefdieren. Procter & Gamble (P&G) is zo’n onfris bedrijf. Zo lobbyden ze bij de Europese Unie voor het behoud van dierproeven voor cosmetica en toiletartikelen. Verschillende keren werden er undercoveropnames in de contractlaboratoria gemaakt, opnames die P&G bestempelen als materiaal afkomstig van radicale actiegroepen, die oud materiaal zouden gebruiken. Vaak kruipen ze in de slachtofferrol. Zo van: ‘Och arme wij, wij die zo onterecht worden aangevallen, waar halen die dierenrechtenactivisten het toch allemaal vandaan?’ Of ze hangen de onnozele uit in de aard van: ‘We willen wel stoppen met dierproeven, maar we kunnen niet stoppen…’

 

 

 

P&G geeft steun aan bepaalde dierenasielen of dierenwelzijnsorganisaties die dan vervolgens als adviesorganen of als onafhankelijke en betrouwbare organisaties worden gepresenteerd. Ze hebben daar een spreekwoord voor, dacht ik: ‘Wiens brood men eet, diens woord men spreekt.’

Ook doet P&G graag beroep op zogenaamde ‘onafhankelijke’ doktoren of wetenschappers en adviesorganen. Oeps, vergeten ze wel weer te vermelden dat sommige van die zogenaamde onafhankelijke mensen belangen hebben bij of een sterk voorstander zijn van dierproeven. Verder werkt P&G graag samen met jagers, zijn sponsor van de zeer hondonvriendelijke Iditarot (race met husky’s, vele honden worden mishandeld en moeten zich letterlijk dood rennen voor de eer van het ‘baasje’), lieten ze 48 apen vergiftigen en er dissectie op verrichten (beelden van een aap die nog leeft terwijl hij ontleed wordt!) voor een neusontstopper – die al lang door mensen werd gebruikt – in het grootste en beruchtste contractlaboratorium in de UK, namelijk Huntingdon Life Science (HLS). En onlangs kwam nogmaals naar buiten dat er op een universiteit in de VS weer proeven zijn gedaan met beagles (honden, bekend om hun vriendelijke aard, makkelijke slachtoffers omdat ze zo gewillig meewerken met hun beulen) voor pijnlijke tandvleesproeven voor diervoeders van Iams (ook van P&G). Daarna werden de honden ook aangeboden ‘ter recyclage’ in andere testen .

De leugenaars van P&G: ‘Nee, we brengen geen opzettelijke ziektes bij dieren aan’. ‘Ja hoor, onze proefhonden en -katten worden na de proeven geadopteerd’. ‘Ja hoor, we lopen voorop met alternatief onderzoek in vergelijking met andere bedrijven’ (noot van mij: P&G geeft in een paar dagen meer geld uit aan reclame dan aan vele jaren dierproefvrij onderzoek terwijl honderden bedrijven geen dierproeven doen voor cosmetica en schoonmaakproducten). ‘Ja hoor, wij zijn erg diervriendelijk bezig want we geven gratis DREFT aan vogelasielen voor de met olie besmeurde vogels.’

Zulke bedrijven pak je maar op één manier, en dat is in hun portefeuille. Daar doet het hen de meeste pijn. Dit zijn uiterst geslepen lui die samenwerken met andere chemische bedrijven die ook dierproeven doen! Dus rij vanaf nu met je winkelwagentje voorbij de Swiffer, Dreft, Max Factor, Cover Girl, Ariël (Klik hier voor de uitgebreide lijst van P&G producten) en koop bijvoorbeeld de producten van bedrijven die niet op dieren testen zoals Froggy, Ecover, Body Shop, E-line, HEMA en Kruidvat eigen merk enz. (Bekijk hier onze flyer met proefdiervrije producten), vertel zoveel mogelijk andere dierenvrienden, familie, collega’s, werkgevers enz. dat schoonmaakmiddelen, cosmetica en diervoerders op dieren worden getest en vraag hen P&G te boycotten.

Haal de Swiffer door je boodschappenlijstje en shop Procter & Gamble-vrij!

Voor de dieren,


Marianne Huiberts,
Voorzitter Bite Back vzw