Bontdragers krijgen papieren zak over de kop

13-10-2007

Antwerpen – Bontdragers én winkelketens die in deze tijd nog echt bont dragen en verkopen moesten zich kapot schamen omdat ze doelbewust zoveel dierenleed teweegbrengen, puur en alleen voor pronkzucht, ijdelheid en geld. Geen weldenkend mens die tegenwoordig niet weet hoe pelsdieren worden gefokt en gedood op speciale bontfarms en in het wild gevangen met wildklemmen. Pelsdieren zoals wasbeer(honden), vossen, konijnen, chinchilla’s en coyotes worden doodgeslagen, doodgeknuppeld, doodgetrapt, anaal geëlektrocuteerd, vergast, verdronken en vergiftigd voor hun pels.

Om hun afschuw hierover uit te drukken, hebben een twintigtal activisten van Bite Back vandaag voor de bontverkopende, internationale winkelketens Escada en Scapa actie gevoerd. Zaterdag 13 oktober was trouwens de internationale aftrap van een nieuwe campagne tegen de bontverkoop bij Escada.

Acht actievoerders, gekleed in echte bontjassen, kregen ieder een papieren zak over de kop. Op iedere zak stond één letter, tezamen vormden ze het woord: SCHANDE!  Andere actievoerders hielden protestborden en fotospandoeken op. Het publiek werd geïnformeerd en de winkelketens opgeroepen te stoppen met de verkoop van bont. In totaal werd er 3 uren actie gevoerd voor de winkels van Escada en Scapa. De actie kon op heel wat mediabelangstelling rekenen: zowel het Journaal van Een als het Nieuws van VTM waren er, alsook ATV, Radio Een en Belga.

Bite Back voert al enige jaren stevig actie tegen de verkoop van bont. Dat is hard nodig. Bont is tegenwoordig niet meer exclusief verkrijgbaar in speciale bontwinkels, maar is door de bontindustrie doelbewust heel toegankelijk en betaalbaar gemaakt. China levert daarbij de meeste, goedkopere bontaccessoires.  Deze nieuwe markt lokt nieuwe kopers, ook in België. Bite Back signaleert een toename van het aantal dragers van bontaccessoires: in het straatbeeld worden veel jonge mensen met echte bontkragen en bontkleding gezien.  Maar ook in veel kledingwinkels wordt tegenwoordig kleding met bont verkocht.

‘Deze trend is verontrustend te noemen. Juist in winkelketens zoals Scapa en Escada worden mensen verleid tot het kopen van bontaccessoires.  Het winkelend publiek moet blijvend met de neus op de wrede feiten worden gedrukt en weten welke bedrijven de bontindustrie steunen. Onverschilligheid en een gebrek aan mededogen kosten jaarlijks meer dan 50 miljoen pelsdieren het leven en dat is volstrekt onacceptabel,’ aldus Marianne Huiberts van Bite Back.

Recent stopten de internationale modeketens Gaastra, McGregor, Street One en grootwarenhuisketen INNO de verkoop van bont, dit naar aanleiding van Bite Back’s Bontvrije Bedrijvencampagne.

Meer informatie over de internationale campagne om Escada bontvrij te krijgen vind je op: www.antifur-campaign.org/