Bite Back: ‘Laat de oceanen en de vissen niet stikken!’

31-07-2010

Antwerpen – Activisten van dierenrechtenorganisatie Bite Back hebben op zaterdag 31 juli hun nieuwe campagne ‘Vis Wijzer, Vis Niet’ (www.viswijzervisniet.be) op opzienbarende manier ingeluid. Ze deden dit symbolisch door als gestikte ‘vissen’ in een groot visnet te gaan liggen aan de drukke Meir in Antwerpen. Daarmee klagen zij het leegroven van de oceanen en het massale lijden van vissen in de visserijsector aan.

Verder werd er een visnet met levensechte zeedieren gehangen en kregen de vele voorbijgangers grote borden te zien met daarop pakkende teksten en beklijvende maar realistische foto’s. Een groot spandoek maakte duidelijk hoe ernstig de situatie is: ‘Als we zo doorgaan, zijn in 2050 alle oceanen zo goed als leeggevist’. Deze stelling is ontleend aan wetenschappelijk onderzoek in gerenommeerde vaktijdschriften.  Elk jaar worden meer dan 100 miljard kg vissen gevangen. Volgens de VN wordt daardoor driekwart van de wereldwijde visbestanden volledig of overbevist.

De activisten van Bite Back spraken mensen aan en deelden informatie uit om deze problemen van overbevissing en onduurzame visconsumptie aan te kaarten. Een actuele en broodnodige campagne in een tijd waarin verschillende wetenschappers, wetenschappelijke rapporten en documentaires zoals ‘The End of the Line’ en ‘Sea the Truth’ de noodklok luiden over het internationale visserijbeleid, met bovengenoemd doemscenario in het vooruitzicht. Het publiek kon zich tevens informeren aan de speciale Bite Back ‘Vis Wijzer, Vis Niet’ stand.

Het doel van de ‘Vis Wijzer, Vis Niet’ campagne is de consument bewust maken van de leegroof en verwoesting van de oceanen en het zeeleven zoals die momenteel in hoog tempo gaande is. Het is ronduit pervers dat door de hoge visserijsubsidies (22 miljard euro wereldwijd per jaar) de belastingbetaler noodgedwongen meebetaalt aan het systematisch leegroven van de oceanen. Bite Back pleit dan ook voor het afschaffen van deze subsidies, en om deze subsidies aan te wenden voor het promoten van plantaardige voeding waarmee we meer mensen kunnen voeden en waarbij het milieu, de gezondheid van mensen en de dieren gebaat zullen zijn.

Ook willen we het publiek bewust maken van de gruwelijke slachtmethodes (o.a. levend strippen, zoutbaden, verstikken, neksnede en samenpersen) van pijngevoelige en bewuste vissen die geen enkele wettelijke bescherming hebben, de gruwelijke, dodelijke bijvangsten (dolfijnen, bruinvissen, haaien, vogels, zeeschildpadden, kleine walvissen,…) en hen attenderen op de gezonde, plantaardige, diervriendelijke alternatieven voor vis en visolie zoals die te vinden zijn in natuurvoedingswinkels, Aziatische supermarkten en grootwarenhuizen. 

Bite Back heeft voor deze campagne een speciale website ontwikkeld: op www.viswijzervisniet.be  is uitgebreide informatie aangaande de visserij, vissenleed en visvrije recepten te vinden.